Áfonya sörbet és mások

Áfonya sörbet és mások

Áfonya sörbet 93. epizód: Elemzés

2025. 03. 21-i adásnap

2025. március 25. - Lenke Rahip

Szegénységben, szerelemben: Firaz és Nursema  "Love Story"-ja

Újra elővették Nursema „szegénység történetét”. (Ha a lány férjhez megy, törvényszerűen nincstelenné válik.) Ez még akkor is abszurd, ha fikcióról beszélünk. (Nursemának vannak részvényei, és minden részvényes osztalékot kap a nyereségből. Vannak ékszerei, márkás ruhái és kiegészítői, gondolom, nem fizetett lakbért és rezsiköltséget sem az Ünal villában. Dolgozott, soha nem élt nagy lábon, kell, legyen tartaléka.) Nem hihető, nincs háromnapi megélhetésre elegendő pénze, saját hitelkártyája. Ezzel alábecsülik a néző értelmi képességeit és elrontják a „valóságos történeten alapuló bizniszt”. A lánglelkű fiú, aki soha nem élt nyomorban, mindenét feladja a szeretett nőért, és ha kell, citromot fog árulni a piacon, de gondoskodik feleségéről. (Akit törvényesen még el sem vett.)  Kár, Firaznak nincsenek rokonai, barátai.  (Az egyetlen İlhamit is elpazarolták.) Csak Nursema kapcsolatai,ismerősei segítenek rajta. Sajnáltam a fiút ebben az epizódban, hitelesen tükrözte tehetetlenségét, szégyenét, például Kıvılcım lakásának ajtaja előtt. Firaz és Nursema "Love Story-ja, a „szegénységben, szerelemben” nagyon szép. (Van azonban egy igaz közmondásunk: Ahol a szegénység kopogtat ajtón, ott a szerelem kiszökik az ablakon. Lássuk az eddig bemutatott Firaz, aki minden pénzét könnyűvérű nőkre költötte, vagyonát eltékozolta, aki anya motiváltalan, elkényeztetett arany fia volt, hogyan lesz képes a változásra. Szeretnék egy jó példát látni.) Most úgy tűnik, Nursema végre megtalálta azt az embert, aki minden körülmények között megvédi. Nagyon megérdemelte, sokat tűrt, egy olyan anya mellett, aki azt akarja, lánya boldogtalan legyen, mert Ő maga is boldogtalan, és egy olyan apa mellett, aki azt hiszi, mindenki erkölcstelen, mert Ő maga is az. (Testvérei sem segítenek neki, gyakorlatilag az utcán hagyják. Fatiht megértem, mindig közel állt apjához, tisztelte, de a jólelkű Mustafa kicsit furcsa. Korábban egy vadidegen nőnek bútorozott házat bérlet, de most nem segít saját nővérén, „mert meg van kötve a keze”, persze az is lehet, őszintén együtt érez İlhamival.) Sajnálom Nursemát, mert mind ezek ellenére, „családról” beszél, a békülés szándékával akarja felkeresni apját. (Férje kárnak vitte el a holdingba, legalább neki több esze lehetett volna.)   Firaz állandóan a felesége haját dicséri, bókol neki, a párról sugárzik a szerelem, de a forgatókönyv egyetlen valódi romantikus jelenetet sem írt nekik, de talán csak egy időre ”jegelte„ a történetszálat.

Kıvılcım nem akar férjhez menni

Felmerül Ömer és Kıvılcım újra házasodásának kérdése. Az asszony néhány epizóddal ezelőtt, még azt mondta anyjának, gondolkodnak a dolgon, most hallani sem akar róla. Miért nem fogadja el Kıvılcım a házassági ajánlatot? (Néha úgy tűnik, minta nem ugyanazok írnák a forgatókönyvet.) A pár az idők során már kétszer házasodott össze, sok mindent élt meg együtt, de kapcsolatuk felbomlásának okairól soha nem beszéltek, valahogy átsiklottak felette. (Az egyetlen megoldás mindig a válás volt.) Nem vitatom, időnként szükséges izgalmat és feszültséget adni egy történethez, de nem kellene ennyire elnyújtani. (Ömert megértem, szerelmes, gyermeket, családot szeretne, ismeri Sönmez asszony helyzetét, eddig mindenben segítette.) 

Ömer az éjszaka császára

Felesleges, szánalmas jelenet Ömer és két nőismerőse találkozása az étteremben, akik azt állították a férfiról, korábban a dögös, sovány nőket szerette, és az unalmas és kövér Kıvılcım az, aki ki elhappolta őt a „piacról”. Ez azt jelentheti, Ömer régebben nőcsábász volt. (Új vonását ismerhettük meg a karakternek. Eddig úgy tudtuk, volt egy diákkori szerelme, Cancu és a családi hagyományok miatt feleségül vette Lemant, de Kıvılcım előtt soha nem volt mással, most hirtelen ő lett az éjszaka császára. Ha igaz az információ, különös, miért nem ismeri fel öt kilométerről a luxus prostituált Işılt.) Azért sem volt szép a részlet, mert egy terhes nőt zaklattak és gúnyoltak ki fizikai állapota és kora miatt. A legrosszabb az asszony, annyira szívére vette a dolgot, csak salátát rendelt, meg sem nézte az étlapot. (Tudjuk, egy várandós nő érzékenyebb az átlagosnál, de akkor sem volt helyes így felhívni a figyelmet erre a témára. Ha egyáltalán ez volt a cél.)

Kıvılcım egyénisége is gyorsan változik ebben az évadban, kezd visszataszítóvá és egyhangúvá válni. Mindent kifogásol, mintha nem akarna Ömerrel együtt lenni, úgy néz ki, egy kényszerű kapcsolatban él. Túlságosan naiv lett, feltétel nélkül bízik mindenkiben. (Miért nem tudott a korábban rá jellemző módon reagálni Işıl kapcsolatára, miért lett hirtelen nyitott új szomszédjára?) Üdvös lenne sürgősen visszahozni a figurát korábbi „gyári” beállításába”.

Üres karakterek, felesleges szerepek

Valószínű, új kapcsolatot készítenek elő Metehan számára, jön Defne. Sokan kritizálják Nursemát nagyszámú volt partnere miatt, de ez a fiú sem piskóta, meg sem tudom számolni, hány barátnője volt, írhatnának neki is egy szép vadonatúj történetet. (Rahimcan Kapkap jó színész, többször bizonyított, kár elherdálni karakterét, tehetségét.) Szerepe jelenleg üres, és van még egy „felesleges emberünk”, Gökhan, akinek szintén sztorit kellene adni, vagy ki kellene írni a sorozatból. „Lopakodó” Meri, a házi pszichológus, meg akar szabadulni Nilay nyelvétől, valószínű szélhámos Özkan karjaiba fog futni. (Az is előfordulhat, bár kevés esélyt látok rá, Özkan jó embernek bizonyul, és lesz legalább egy pozitív viszony a szériában, és sikerül végre megfelelő helyet találni a figura számára a sorozatban.) Zavarosnak bizonyul Asude is, manapság csak rosszindulatúan tud kiabálni. Haluk-Sevtap kevés képernyőidőt kapott, ami nem is volt nagyon jól megírt, fényük halványulni látszik.

Sönmez helyzete reménytelen

 Sönmez asszony betegsége súlyos, szomorú látni. (Egy rajongói oldalon olvastam, a probléma sok embert érint, kár bemutatni, sorozatnézés közben szórakozni akarnak.) Azt remélem, a történet nem a végső stádiumba, hanem egy olyan pontra fog eljutni, amely sokaknak reményt adhat.

Pembe maga az ördög

 Egyetlen anya sem tenne azt lányával, amit Pembe, nyilvánosan az utca közepén megalázná. (Halime is feltűni a jelentben, megelégedéssel nyugtázta az esetet, de úgy nézett ki, mintha photoshopolt lenne.) Pembe Valószínűleg akképpen gondolja, férjét csak gyermekeik okozta válságokon keresztül tudja a házhoz, magához kötni. Minden másra vak és süket, nem veszi tudomásul, a férfi nem akarja őt. Pembe maga az ördög, szó szerint legrosszabb ellensége Nursemának. Kár volt a karaktert ennyire eltúlozni, még akkor is, ha ezzel Abdullah erkölcstelenségét, hűtlenségének jogosságát akarja igazolni, vagy leplezni a forgatókönyv. (Én sem szeretem, de kicsit sajnálom ezt a magányos nőt, akit Sibel Taşçıoğlu igen jól alakít.) Olvastam, a valóságban létezik ilyen anya. Elhiszem, de szeretném látni, elbeszélgetni vele.

Abdullah titokban Leman ajándék „vőlegénykészletéből” eszeget

Szinte minden szereplőnk, így Abdullah is 360 fokos fordulatot vett korábbi önmagához képest. (Régebben már írtam arról, S1 Apo nem volt jellemtelen.) Ma már azon kívül, folyamatosan ordít, mindent és mindenkit kritizál, állandóan ürügyet keres otthona elhagyására, menekül a problémák elől, csak egy dolgot tesz, szeretőjét kényezteti. (Akármilyen rettenetes figurává alakították Pembét, sunyiságot, csalást nem érdemel.) Nagyon jó kondiban van, hiszen minden este felkeresi barátnőjét. Talán titokban Leman ajándék teljesítményfokozó „vőlegénykészletéből” eszeget. Işıl visszataszító, alattomos, közönséges, „nyomornegyed szagú” figura. Modora, megjelenése, viselkedése nem olyan, mint egy korábban külföldön szállodát igazgató erős nőé, akinek láttatni akarják. Puszta jelenléte is irritál, gesztusai, arckifejezései furcsák, beszéde merev. (Gátlástalan, tudatosan mindent bevet céljai eléréséért, a női könnyek hatékonyabbak, mint az atomfegyver.) Süt róla az őszinteség hiánya, a hamisság, ezt csak Abdullah Bey és Kıvılcım nem veszi észre. (Alev sokkal jobb volt nála, mert, neki legalább büszkesége volt.) A párt sokan, nem szeretjük, de a forgatókönyv mégis le akarja nyomni a torkunkon.

Sherlock Nilay újabb hűtlenségi esetet old meg

Ő volt az, aki elsőként vette észre a Fatih-Aylin liezont, felfedte a Görkem-Ömer ügyet, most tetten éri Abdullah Beyt. (Ő mutatta be Girayt Doğának.) A különös képességű lánnyal egyéb csodák is megtörténtek már: Ráesett egy mennyezetdarab, a legsúlyosabban sérült meg a tűzesetben, de néhány nap alatt felépült, hazatérésekor az egész család vastapssal fogadta. Ismeretlen okból részt vett Kıvılcım YouTube műsorában, óriási sikert aratott, és egy olyan domináns nő, mint Asude – aki normál esetben észre sem venné – megkedvelte. Ő az Ünal-család odamondogató, hosszú nyelvű embere, aki ma már inkább gátlástalan és rosszindulatú, mint igazmondó. Karaktere túlteng. (Közösségi oldalon arról számoltak be, külön színész-tanára is van, de ez sajnos játékában, eddigi teljesítményében még nem köszönt vissza.)

A művészet tönkrement

Várom, Doğa kiszakadjon abból a fantáziavilágból, amelyben most él. Nem tudom, szükség volt-e a karaktert ilyen üresfejű, egoista, „pénznyelő automata”, sznob emberré alakítani. Amivel az új verziójú alantas lány leginkább felzaklat az Cemre iránti nemtörődömsége. Doğukan Güngör (Fatih) igazolta, komikus szerepben is jó, a kiállítás-jelenet megnevettetett. (Egyet is értettem vele: A művészet tönkrement.)  Félig tréfásan fogta fel az iszonyatosan hosszú bevásárló nyugtát is, lehet, helyesen gondolja, „ez bűnei könyve,” tettei következménye, és még nem is tud a hitel tartozásról. Jó lenne, ha a forgatókönyvírók több szórakoztató jelenetet írnának a párnak.

Jön a 4. évad

Sajnos a karakterek fejlesztése rossz irányba halad, már egyetlen tiszta szereplőnk sem maradt, nyoma sincs az S1 Áfonyájának, sok az üresjárat.  A forgatókönyvírói csoport vízió nélküli, a történet körbe jár, az epizódok tempója lassú. Az S1 témáit melegítik fel, különböző színészekkel. Korábban az Áfonya volt – szinte – az egyetlen széria, amely valós történetet mesélt el, ma egy lett a sok közül. Megkezdődött a 4. évad előkészítése, itt lenne az ideje a gyökeres változásnak, mert kérdés, meddig bírja a törzsközönség az ilyen ostoba és igazságtalan történeteket, a hanyagul megírt jeleneteket, ahol csak azért írnak hamis, irreális drámát a cselekménybe, mert (állítólag) a nézők szeretik. Ésszerűtlen meghosszabbítani bármelyik sorozatot, csak azért, mert magas a nézettsége és nem csupán fejőstehénként tekintünk rá.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lenkerahip.blog.hu/api/trackback/id/18825658
süti beállítások módosítása